De favorite stek van Bram Faasse - over het hek - en   .......................

 

T33A 580653 17AF SB03Sep69 coll Ragay

                                                                                          Bram Faasse  en T-33A 80653   03 September 1969, unknown credit   ..........

............... en  een klik eerder :

T33A 580653 17AF SB03Sep69 BFaasse

T-33A 80653  17th AF emblem , 03 September 1969 , foto Bram Faasse

 

 

 

RB-66B  40429  10th TRW    02 April 1965 - both photos by Bram Faasse

 

02 RB66B 540429 SB02Apr65 BFaasse1 cor v2

 

 

03 RB66B 540429 SB02Apr65 BFaasse2cor

 

 

                             ...........  en liefst nog helemaal over de rolbaan  ..........   HIT en RUN  (back)    

F102A 561057 SB17Nov65 BFaasse13

F-102A 61107    525th FIS    24 November 1965 , by Bram Faasse

 

F102A 561217 SB24Nov65 BFaasse1a

F-102A 61217    525th FIS    24 November 1965 , by Bram Faasse

 

 Toelichting van Bram :

"........Inderdaad zijn de 61107 en 5 andere Daggers samen met Dick Heinen genomen. We hebben daarvoor twee dagen moeten spijbelen 
en het was berenkoud. En toen kwamen ze niet over de rolbaan. Ja, en wat doe je dan….over het hek dus tot vlak bij de startbaan.
Later is de MP wel gekomen, maar toen waren wij al vertrokken".
 
 
 

Op de dag van de reunie, 19 november 1994, reikte Bram Faasse onderstaand persoonlijk verhaal aan ons uit :

 

Dertien jaar was ik, Bram Faasse, toen ik voor de eerste keer naar Soesterberg ging. Ik ben het hele veld omgereden, op mijn fietsje, om zo dicht mogelijk bij de vliegtuigen te komen.
De eerste geschikte plaats was bij de brandweer, een grote houtstapel. De afgraafplaats werd de uiteindelijke "spottersplaats".
De naam spotters bestond nog niet. Ik voelde me meer een spion, die bijhield welke vliegtuigen er opstegen, en welke er landen. Dit werd opgeschreven en met pijltjes omhoog of omlaag goed bijgehouden. Spannend was het, als aan het eind van de dag er een pijltje omhoog overbleef. Zou hij zijn neergestort….  

Mijn eerste registratieboekje begint op 24 juni 1963. Foto's maakte je niet, dat was verboden. Verder was er strenge bewaking. Als ze zagen dat je nummers opschreef, werd je papiertje afgenomen. Ik herinner me, dat een jongen uit De Bilt, waarmee ik vaak naar Soesterberg fietste, werd gepakt door de Amerikaanse MP, (em-pie) en dat hij zich tot op zijn onderbroek na moest uitkleden. Hem hebben we daarna niet meer teruggezien.
Maar dat maakte het voor mij juist spannend. Met een Klik of Klak werden de eerste foto's genomen. Het toestel werd verstopt tussen de vele stenen. Ook werd er een enkele keer over het hek geklommen, om van dichtbij foto's te kunnen maken.

Dat deden we ook een keer op een zaterdag bij de "hunterrolbaan". Met een stuk of zes waren we. Maar er was ook een militair, die dat niet waardeerde. Hij wist twee jongens te pakken en zette deze in zijn auto, een Renault 4 of zo. Maar hij wilde er nog meer te pakken nemen. Hij kwam op ons af, en ondertussen wisten de andere twee jongens uit de auto te ontsnappen. Dat was één van de spannendste belevenissen.
Ook werden soms filmrolletjes uit de toestellen gehaald. Vooral door de Amerikaanse Militaire Politie. Ook namen deze je mee, en werd je na een uur weer netjes teruggebracht.  

 

HunterT7 N307 proefbank coll Ragay

Leuke foto's kon je maken, als de Hunters gingen proefdraaien. Dan moesten ze de openbare weg oversteken, en kon je dus zo maar een foto maken. Maar het bleef spannend.   

 

F86K 554860 5141 SB08Jun65 coll Ragay

Goede herinneringen aan de week van 8  tot 16 juni 1965.
Er waren toen F-86K uit Rimini, een rotation met enkele Hunters. Ik nam voor het eerst kleurenfoto's. Toen ze weggingen kregen ze het embleem van het hunter squadron op hun staart.  

 

 

RF101C 560097 SB19Oct65 coll JDRagay

RF-101C  60097   66th TRW     19 or 21 Oct65 - by B. Faasse

RB66C 540461 SB30Aug65 BFaase

RB-66C  40461   25th TRG     30 Aug65  -  by B. Faasse

 

Ook de dag, dat er drie F-101 Voodoo's stonden. Samen met Dick Heinen was ik aan de Amerikaanse kant over het hek geklommen om ze beter te kunnen nemen. Maar er kwam een Dagger van de proefdraai-bank terug, juist toen de drie Voodoo's  kwamen. We renden voor de Dagger, namen met knikkende knieën foto's en renden, achtervolgd door de Amerikanen die bij de Dagger hoorden, naar onze fietsen. Bij het hek bleef ik haken en kwam met mijn fototoestel op het hoofd van Dick terecht. Later bleek hij een lichte hersenschudding te hebben.  

Ik ben er in 1970 mee gestopt, om elke vrije dag naar Soesterberg te rijden.
In Dienst heb ik bijna vier jaar op Soesterberg gewerkt als forecaster. Van fotograferen kwam eigenlijk weinig, omdat ik geen problemen met mijn werk wilde hebben, en ach , het spannende was er ook wel af.
Daarna ben ik onderwijzer geworden. Daarna leraar wiskunde en vervolgens ben ik weer teruggekomen bij het weer, ik werkte bij het KNMI in Hoek van Holland, waar  ik verwachtingen maakte voor de scheepvaart, maar ook nog voor enkele helikopters en het kustwachtvliegtuig.
Foto's van vliegtuigen maken doe ik nog wel een enkele keer. Het laatst was tijdens “Frisian Flag 2017”. Fanatiek, nee, dat ben ik niet meer. Maar als ik een vliegtuig hoor, moet ik toch kijken wat het er voor een is, en dan begint het telkens toch weer te kriebelen…. het is een soort virus, dat nooit meer verdwijnt.

Bram Faasse
(tekst geactualiseerd, Dec2017)    

 

 

 

last update 05-02-2018